Begäran från konsumentverket kring avtalsförlängning

Uppdaterad

Inkom till oss via Informationsförvaltningen

Begäran om information angående automatisk förlängning av elavtal

Konsumentverket är den centrala tillsynsmyndigheten på konsumentområdet. Myndigheten har bland annat till uppgift att se till att företag följer lagar och regler på det konsumenträttsliga området.

Under hösten 2023 skickade Konsumentverket och Energimarknadsinspektionen ut ett gemensamt informationsbrev angående förlängning av tidsbestämda elavtal.1

Konsumentverket genomför nu en uppföljning av detta brev utifrån lag (2014:1449) om konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning.

Skellefteå Kraft AB ombeds därför inkomma med det material som skickas till konsumenten som påminnelse inför en automatisk avtalsförlängning. Konsumentverket önskar även att Skellefteå Kraft AB redogör för på vilket sätt påminnelsen skickas till konsumenten samt redogör för övriga rutiner i samband med utskick av påminnelse, exempelvis när i tid utskick sker.

Ärendets fortsatta handläggning

Ert svar med efterfrågad information ska vara Konsumentverket tillhanda senast den 23 augusti 2024 och skickas till ulrika.edlund@konsumentverket.se. Var vänlig uppge diarienummer 2024/812 i svaret. Konsumentverket återkommer därefter angående ärendets fortsatta handläggning.

Svar från Skellefteå Kraft: 

Skellefteå Krafts svar:


Avisering om utgående elavtal: 


  • Kunder där vi har en e-postadress aviseras 60 dagar innan avtalets utgång via ett e-postmeddelande (se bifogat)
  • Kunder som saknar e-postadress aviseras 60 dagar innan via post (se bifogat)



Utöver detta kan man som kund via Mina sidor begära en extra e-postavisering 90 och 30 dagar innan avtalet går ut

Det är informationsförvaltningen som besvarar till konsumentverket. 

warning Created with Sketch.