2025-08-18 Nytt flöde för ånger

Uppdaterad

Idag 2025-08-18 har vi driftsatt ett nytt flöde för ånger i Webbavtal.

Projektet har drivits i initiativet ”KM29 Automation säljprocessen” under projektledning av Håkan Eriksson.

Det nya flödet omfattar tre huvudsakliga delar:

  • Ångra avtal
  • Ångra fullmaktsavtal
  • Ångra pris

Ångra avtal gör ni numera med hjälp av knappen ”Ångra avtal” inne i avtalet:


En kontrollruta visas:


Om det är mer än 14 dagar sedan avtalet tecknades visas en extra informationstext:


När du har klickat på ”OK” i kontrollrutan skapas en loggtext i kommentarsrutan. Om avtalet är möjligt att ångra direkt (beror på vilken avtalsstatus det hade i ångerögonblicket) så ändras avtalsstatusen till ”Ångrat” direkt:


Om avtalet inte är möjligt att ångra direkt så skapas ändå en loggtext, men avtalsstatusen ändras inte till ”Ångrat”. Till en början kommer MKA att hantera dessa ångrar manuellt via Limeärendet (som även det skapas av den nya automatiken):

Ångra fullmaktsavtal gör ni numera med hjälp av knappen ”Ångra avtal” inne i fullmaktsavtalet:


En kontrollruta visas:


När du har klickat på ”OK” i kontrollrutan skapas en loggtext i kommentarsrutan. Om fullmaktsavtalet är möjligt att ångra direkt (beror på vilken fullmaktsavtalsstatus det hade i ångerögonblicket) så ändras fullmaktsavtalsstatusen till ”Ångrad” direkt:

Om fullmaktsavtalet inte är möjligt att ångra direkt så skapas ändå en loggtext, men fullmaktsavtalsstatusen ändras inte till ”Ångrad”. Om avtalet t.ex. hunnit gå iväg till Zavann innan ångern genomförs, så inväntar systemet först svar från Zavann att de har ångrat avtalet hos sig, innan fullmaktsavtalsstatusen ändras till ”Ångrad” (OBS! Den sistnämnda detaljen är ej driftsatt i skrivande stund, blir fortsatt "Manuell kontroll"):

Ångra pris gör ni numera med hjälp av knappen ”Ångra pris” inne i avtalet. Ångra pris innebär att kunden önskar fortsätta som kund hos oss (bibehållen leverans), men den vill byta till ett annat avtal (exempelvis från fast till rörligt).


En kontrollruta visas:

När du har klickat på ”OK” i kontrollrutan visas en ny ruta där du anger orsak till ångern:


Du måste ange minst 10 tecken, annars visas följande feltext:

När du har klickat på ”OK” i orsaksrutan skapas en loggtext i kommentarsrutan (din angivna orsak finns också med i loggtexten). Om priset är möjligt att ångra direkt (beror på vilken avtalsstatus avtalet hade i ångerögonblicket) så ändras avtalsstatusen till ”Ångrat” direkt:

Om priset inte är möjligt att ångra direkt så skapas ändå en loggtext, men avtalsstatusen ändras inte till ”Ångrat”. Till en början kommer MKA att hantera dessa prisångrar manuellt via Limeärendet (som även det skapas av den nya automatiken):

Övrigt/bra att veta:

Om avtalet redan ångrats en gång tidigare kan det inte ångras på nytt utan nedan feltext visas då:

Likaså om priset redan ångrats en gång tidigare kan det inte ångras på nytt utan nedan feltext visas då:

Förtydligande gällande Limeärenden:
Det nya flödet/automatiken skapar automatiskt Limeärenden till MKA.
Tidigare rutin som innebar att ni manuellt skapade Limeärenden till MKA vid ånger gäller alltså inte längre.

warning Created with Sketch.