Skapa ny kampanj - guide till MPD

Uppdaterad

Gå till Produktdatabasen, antingen via sidan Stödfunktioner eller direkt på nedan länk:
Skellefteå kraft - Produktdatabas

Om du går via Stödfunktioner så kommer du direkt till sidan "Erbjudanden" i Produktdatabasen. Om du vill spara sidan som en egen favorit, så rekommenderar jag också att du sparar favoriten när du är på sidan "Erbjudanden".

Det finns en "startsida"/"home" i Produktdatabasen som ser ut såhär:
Skellefteå kraft - Produktdatabas

...men man kan inte göra något speciellt på den sidan, så det är smidigast att man landar direkt på sidan "Erbjudanden". Det är dock bra att känna till "home"-sidan så att man inte blir förvirrad ifall man skulle råka hamna där.

Vänstermenyn i Produktdatabasen kan fällas ut i olika avsnitt. Såhär ser menyn ut i hopfällt läge:


Såhär ser menyn ut i utfällt läge:


Sidan "Erbjudanden" är indelad i olika avsnitt/rubriker. Det är viktigast att känna till avsnitten "Aktiva grunderbjudanden" och "Pågående kampanjer":


Ibland vill man också kunna se "Kommande kampanjer" (en kampanj som är skapad, men som ännu ej har startat) eller "Inaktiva kampanjer" (avslutade/gamla kampanjer). Dessa avsnitt finns längre ner på sidan. Rubriksättningen är något missvisande, då det är lätt att tro att avslutade kampanjer ligger under just "Avslutade kampanjer", men i själva verket så får alla avslutade kampanjer status "Inaktiv", vilket medför att de istället ligger under "Inaktiva kampanjer":


Du måste klicka på rubriken "Inaktiva kampanjer" för att fälla ut innehållet (det är byggt så för att undvika att alla inaktiva kampanjer laddas varje gång man går in på sidan). Såhär ser "Inaktiva kampanjer" ut i utfällt läge:


Alla kampanjer har en "förälder" - ett grunderbjudande som de baseras på. Just nu finns 5 grunderbjudanden:

  • Grunderbjudande 1 "Ny leverans" = grunderbjudande för privatkunder
  • Grunderbjudande 263 "N0 företag 0-500" = grunderbjudande för företagskunder
  • Grunderbjudande 589, 588 och 555 = grunderbjudanden för prisjämförelsesiter/partners

Viktigast för dig att känna till är Grunderbjudande 1 för privatkunder.

För att skapa en ny kampanj som baseras på Grunderbjudande 1, klicka på knappen "Skapa kampanj" på raden för grunderbjudande 1:


Ett tomt formulär för ny kampanj visas:


Fyll i grundläggande uppgifter om kampanjen: "Namn", "Kundtyp", "Status" (ska vara "Aktiv") samt "För vilka avtalstyper" (ska vara "P"):


Till höger finns tre fält för specialinställningar kring e-signering och offertmallar:

  • Bockrutan "Tvinga e-signering" bockas i om e-signering ska vara tvingande för kunden. I dagsläget har vi endast den ibockad i TM Onlines kampanjer.
  • Fältet "DIGICOM e-signering mall" anger vilken entitet hos GetAccept som e-signeringen ska mappas mot. I dagsläget har vi en entitet för TM Online och en för övriga. Om kampanjen du håller på att skapa är för TM Online så ska du välja "Sverigt Online" här, i annat fall ärver kampanjen e-signeringsmall från sitt grunderbjudande och då behöver du inte göra något val här, utan låt "Ingen vald" stå kvar.
  • Fältet "Offertmallar e-signering webavtal" anger vilken offertmall som kunden får i samband med e-signering hos GetAccept (skarpa avtal). Vi har tidigare haft särskilda offertmallar för TM Online, men det har nyligen ändrats, se dokumentation i separat guide: TM Online e-signeringsmallar | Affärsutveckling - Skellefteå Kraft. Samma sak gäller här att kampanjen ärver offertmallar från sitt grunderbjudande, så om ingen specialmall ska användas kan du låta "Ingen vald" stå kvar.
  • Fältet "Offertmallar e-signering webavtal" anger vilken offertmall som kunden får i samband med e-signering hos GetAccept (fullmaktsavtal). Vi har tidigare haft särskilda offertmallar för TM Online, men det har nyligen ändrats, se dokumentation i separat guide: TM Online e-signeringsmallar | Affärsutveckling - Skellefteå Kraft. Samma sak gäller här att kampanjen ärver offertmallar från sitt grunderbjudande, så om ingen specialmall ska användas kan du låta "Ingen vald" stå kvar.



I avsnittet till vänster om "För vilka avtalstyper" kan du göra några olika val genom att bocka i olika rutor.

  • "Visa som grunderbj på Mina Sidor" = kampanjen ska visas för befintliga kunder på Mina sidor
  • "Blockera eget startdatum/Inflytt" = kampanjen riktar sig enbart till befintlig kund och ska inte gå att teckna med ett egenvalt startdatum (t.ex. mitt i månaden) eller som en inflytt.
  • "Visas ej internt" = kampanjen visas ej i Interna elavtalsformuläret
  • "Kräver signering med bank-id" = kund måste signera avtalet med BankID
  • "Kräver ett köp från Lime" = är inte insatt i exakt vad denna gör, men det är inget du behöver använda

Vanligast är att endast bocken "Kräver signering med bank-id" används, likt nedan:


Fyll i kontaktperson och e-post till denne.

I fältet "Kod", ange önskad kampanjkod (endast små bokstäver och inga mellanslag).

I fältet "Rubrik" ange "Välkommen in i värmen".

I fältet "Extern beskrivning" kan en kort beskrivning av kampanjen anges - OBS! Tänk på att den externa beskrivningen kan komma att synas ut mot kund (beroende på hur kampanjsida/landningssida/dyl sätts upp), så du bör ange något som riktar sig till kund (ej "interna" ordval).

I fältet "Intern information" har jag och Lisbeth brukat kopiera och klistra in beställningsformuläret (från excel), men eftersom du inte gör något beställningsformulär när du skapar kampanjen själv så är mitt förslag att istället skriva en intern beskrivning av kampanjen (här går det bra att använda "interna" ordval).

warning Created with Sketch.