TM Online e-signeringsmallar

Uppdaterad

Ärende i NSP: REQ0065282

2025-06-26: Uppföljning på mötet vi hade i tisdags 2025-06-24 kl. 13.15.

Jag och Lisbeth har utrett mallarna idag. Vi såg då att Onlines erbjudanden har lite ”specialinställningar” kring e-signering/mallar i Produktdatabasen:


Det gäller alltså följande erbjudanden:

  • 609 Online Umeå
  • 637 Online Umeå inköpspris 12 månader
  • 783 Online Umeå inköpspris 9 månader


Jämför man med andra erbjudanden som tecknas internt, så ser motsvarande inställningar ut såhär:


Online har alltså tvingande e-signering, samt andra mallar.

Precis som MKA har upptäckt (och som vi såg i mötet) så är det offertmallar som går ut vid e-signering på andra erbjudanden än Onlines, men just för Onlines erbjudanden så är det en beställningsbekräftelse som agerar ”offert-dokument”.

För mig och Lisbeth så känns det fel – kunden får ju även beställningsbekräftelsen direkt då den tecknar, så den borde inte dessutom agera ”offert-dokument” (det finns en liten skillnad mellan ”beställningsbekräftelsen-som-agerar-offertmall” och den ordinarie beställningsbekräftelsen som kund också får, och den skillnaden är att i den förstnämnda finns det även med ett verifikationsdokument för signeringen i GetAccept på slutet (när vi får tillbaka e-signeringen). I övrigt är de identiska).

Vidare – så blir ju ”beställningsbekräftelsen-som-offertmall” även problematisk i fallet då den går till Zavann istället för ljudfullmakten – vilket IT utvecklat enligt beställning från MKA – och det var nog ingen som upptäckte detta i arbetet med den utvecklingen.

Nuläge 2025-08-14 när TM Online tecknar fullmaktsavtal:

  1. Tvingande e-signering skickas till GetAccept (BankID-signering är ej påslaget för TM Online i GetAccept)
  2. Dokumentet som kund signerar är en "beställningsbekräftelse"
  3. Efter genomförd signering får kund en kopia på det signerade dokumentet till sin mejl, det är alltså "beställningsbekräftelsen" + längst bak i dokumentet finns en verifiering av signeringen
  4. Efter genomförd kreditkontroll i Blivandefliken i Webbavtal får kunden en beställningsbekräftelse som är identisk med den "beställningsbekräftelse" som agerade signeringsdokument, med den skillnaden att det inte finns någon signeringsverifiering längst bak i dokumentet
  5. "Beställningsbekräftelsen" som agerat signeringsdokument skickas som "fullmaktsfil" till Zavann och blir ofta nekad av andra aktörer då den inte uppfyller formkraven för en fullmakt
  6. Efter genomförd "fullmaktsprocess" skickas avtalet över från Blivandefliken till Avtalsfliken i Webbavtal och kunden får nu en avtalsbekräftelse per mejl.

Önskat läge 2025-09-01(?) när TM Online tecknar fullmaktsavtal:

  1. Tvingande e-signering skickas till GetAccept (BankID-signering är nu påslaget för TM Online i GetAccept)
  2. Dokumentet som kund signerar är en offert med ordet "fullmakt" i rubriken på sida 2 (samma signeringsmall som för våra interna säljare)
  3. Efter genomförd signering får kund en kopia på det signerade dokumentet till sin mejl, det är alltså offerten + längst bak i dokumentet finns en verifiering av signeringen
  4. Efter genomförd kreditkontroll i Blivandefliken i Webbavtal får kunden en beställningsbekräftelse
  5. Offerten som agerat signeringsdokument skickas som "fullmaktsfil" till Zavann och blir oftare godkänd av andra aktörer!
  6. Efter genomförd "fullmaktsprocess" skickas avtalet över från Blivandefliken till Avtalsfliken i Webbavtal och kunden får nu en avtalsbekräftelse per mejl.

Sammanfattning av förändringar:

  1. BankID-signering slås igång för TM Onlines avtal i GetAccept
  2. "Beställningsbekräftelsen" som varit signeringsdokument för TM Onlines avtal byts ut mot den offert som våra interna säljare använder


Påverkade erbjudanden i Produktdatabasen:

  • 609 Online Umeå
  • 637 Online Umeå inköpspris 12 månader
  • 783 Online Umeå inköpspris 9 månader


Arbetsinsats:

  • En PBI i Devops till IT för att slå igång BankID-signering för TM Onlines avtal i GetAccept (18636).
  • Lisbeth/Frida-tid för att ändra e-signeringsmallar för TM Online i Produktdatabasen


2025-08-18 - ändringar i Produktdatabasen genomförs:

  • Kampanj 609 "Online Umeå" före ändring:


    Kampanj 609 "Online Umeå" efter ändring:


  • Kampanj 637 "Online Umeå inköpspris 12 månader" före ändring:


    Kampanj 637 "Online Umeå inköpspris 12 månader" efter ändring:


  • Kampanj 783 "Online Umeå inköpspris 9 månader" före ändring:


    Kampanj 783 "Online Umeå inköpspris 9 månader" efter ändring:


warning Created with Sketch.