TM Online e-signeringsmallar
Ärende i NSP: REQ0065282
2025-06-26: Uppföljning på mötet vi hade i tisdags 2025-06-24 kl. 13.15.
Jag och Lisbeth har utrett mallarna idag. Vi såg då att Onlines erbjudanden har lite ”specialinställningar” kring e-signering/mallar i Produktdatabasen:
Det gäller alltså följande erbjudanden:
- 609 Online Umeå
- 637 Online Umeå inköpspris 12 månader
- 783 Online Umeå inköpspris 9 månader
Jämför man med andra erbjudanden som tecknas internt, så ser motsvarande inställningar ut såhär:
Online har alltså tvingande e-signering, samt andra mallar.
Precis som MKA har upptäckt (och som vi såg i mötet) så är det offertmallar som går ut vid e-signering på andra erbjudanden än Onlines, men just för Onlines erbjudanden så är det en beställningsbekräftelse som agerar ”offert-dokument”.
För mig och Lisbeth så känns det fel – kunden får ju även beställningsbekräftelsen direkt då den tecknar, så den borde inte dessutom agera ”offert-dokument” (det finns en liten skillnad mellan ”beställningsbekräftelsen-som-agerar-offertmall” och den ordinarie beställningsbekräftelsen som kund också får, och den skillnaden är att i den förstnämnda finns det även med ett verifikationsdokument för signeringen i GetAccept på slutet (när vi får tillbaka e-signeringen). I övrigt är de identiska).
Vidare – så blir ju ”beställningsbekräftelsen-som-offertmall” även problematisk i fallet då den går till Zavann istället för ljudfullmakten – vilket IT utvecklat enligt beställning från MKA – och det var nog ingen som upptäckte detta i arbetet med den utvecklingen.
Nuläge 2025-08-14 när TM Online tecknar fullmaktsavtal:
- Tvingande e-signering skickas till GetAccept (BankID-signering är ej påslaget för TM Online i GetAccept)
- Dokumentet som kund signerar är en "beställningsbekräftelse"
- Efter genomförd signering får kund en kopia på det signerade dokumentet till sin mejl, det är alltså "beställningsbekräftelsen" + längst bak i dokumentet finns en verifiering av signeringen
- Efter genomförd kreditkontroll i Blivandefliken i Webbavtal får kunden en beställningsbekräftelse som är identisk med den "beställningsbekräftelse" som agerade signeringsdokument, med den skillnaden att det inte finns någon signeringsverifiering längst bak i dokumentet
- "Beställningsbekräftelsen" som agerat signeringsdokument skickas som "fullmaktsfil" till Zavann och blir ofta nekad av andra aktörer då den inte uppfyller formkraven för en fullmakt
- Efter genomförd "fullmaktsprocess" skickas avtalet över från Blivandefliken till Avtalsfliken i Webbavtal och kunden får nu en avtalsbekräftelse per mejl.
Önskat läge 2025-09-01(?) när TM Online tecknar fullmaktsavtal:
- Tvingande e-signering skickas till GetAccept (BankID-signering är nu påslaget för TM Online i GetAccept)
- Dokumentet som kund signerar är en offert med ordet "fullmakt" i rubriken på sida 2 (samma signeringsmall som för våra interna säljare)
- Efter genomförd signering får kund en kopia på det signerade dokumentet till sin mejl, det är alltså offerten + längst bak i dokumentet finns en verifiering av signeringen
- Efter genomförd kreditkontroll i Blivandefliken i Webbavtal får kunden en beställningsbekräftelse
- Offerten som agerat signeringsdokument skickas som "fullmaktsfil" till Zavann och blir oftare godkänd av andra aktörer!
- Efter genomförd "fullmaktsprocess" skickas avtalet över från Blivandefliken till Avtalsfliken i Webbavtal och kunden får nu en avtalsbekräftelse per mejl.
Sammanfattning av förändringar:
- BankID-signering slås igång för TM Onlines avtal i GetAccept
- "Beställningsbekräftelsen" som varit signeringsdokument för TM Onlines avtal byts ut mot den offert som våra interna säljare använder
Påverkade erbjudanden i Produktdatabasen:
- 609 Online Umeå
- 637 Online Umeå inköpspris 12 månader
- 783 Online Umeå inköpspris 9 månader
Arbetsinsats:
- En PBI i Devops till IT för att slå igång BankID-signering för TM Onlines avtal i GetAccept (18636).
- Lisbeth/Frida-tid för att ändra e-signeringsmallar för TM Online i Produktdatabasen
2025-08-18 - ändringar i Produktdatabasen genomförs:
- Kampanj 609 "Online Umeå" före ändring:
Kampanj 609 "Online Umeå" efter ändring: - Kampanj 637 "Online Umeå inköpspris 12 månader" före ändring:
Kampanj 637 "Online Umeå inköpspris 12 månader" efter ändring: - Kampanj 783 "Online Umeå inköpspris 9 månader" före ändring:
Kampanj 783 "Online Umeå inköpspris 9 månader" efter ändring: