Olika "Alternativ Kundnummer Kod" samt "Alternativt Kundnummer" på Kund och Kontrakt

Uppdaterad

2025-06-18: Då jag satt och tog fram en rapport till Företagssälj så upptäckte jag att en del kontrakt har ett annat värde i fälten "Alternativ Kundnummer Kod" och "Alternativt Kundnummer" jämfört med motsvarande fält på kunden.

Exempel på kund:


Samma kunds kontrakt:


Dessa fält är endast speglade från Kund till Kontrakt, vilket innebär att de aldrig ska kunna innehålla olika värden egentligen.

Jag tog fram en SQL-fråga för att se hur många kontrakt/kunder som har missmatchande "Alternativ Kundnummer Kod" (drygt 2000 träffar för elnät och elhandel tillsammans):


Jag tog även fram en SQL-fråga för att se många kontrakt/kunder som har missmatchande "Alternativt Kundnummer":


Jag skapade ärende CS2161029 till EG och fick svar från Helen Lindvall som ville boka in ett möte för att förklara vad hon kommit fram till.

2025-06-24: Möte med Helen Lindvall på EG kl. 08.00. Hon förklarade att de inte kunde hitta något fel/bugg i EGs kod. Många av träffarna i min lista var gamla, slutfakturerade kontrakt. Men en del var också nyare kontrakt och bland de nyare kontrakten var dödsbon kraftigt överrepresenterade.

Det fick mig att misstänka att speglingen från Kund till Kontrakt kanske inte fungerar som den ska när vi ändrar på Kund med hjälp av en integration (som vi numera gör för dödsbon).

Jag skapade bugg 18342 så att Joakim Brännström på IT som byggt "dödsbointegrationen" fick titta på vad som kunde vara fel. Han höll med i teorin att det kan vara så att speglingen från Kund till Kontrakt inte fungerar eftersom att integrationen ändrar direkt i entiteterna i databasen.

2025-06-25: Joakim gjorde ett försök att ändra i integrationen så att den även skulle ändra värde direkt i entiteterna på Kontrakt, men tyvärr fungerade det inte som tänkt då han fick ett felmeddelande att integrationen inte har tillåtelse att skriva till de fälten:


Joakim visade mig att man kan se information om integrationen/jobbet "Imp_DeceasedCustomer" i Datahantering i Xellent, genom att markera ett jobb och klicka på knappen "Information om körning":


Klicka vidare till "Customers V3":


Du ser då vilka kunder integrationen gjort ändringar på, och du kan göra uthopp direkt till dessa kunder genom att klicka på kundid:


Jag har skrivit i ärende CS2161029 till EG och bett om vidare hjälp kring integrationen och problemet som Joakim stötte på. Helen har svarat att hon vidarebefordrat frågan till sin kollega Mikael Strandberg.

Dan på EG har även hjälpt oss att skripta om de felaktiga värdena i Kontrakt.

warning Created with Sketch.