Information om nya allmänna avtalsvillkor oktober 2025
Konsumentverket och Energiföretagen har kommit överens om nya ”Allmänna avtalsvillkor för anslutning av elektriska anläggningar till elnät och överföring av el till sådana anläggningar (konsument)” samt ”Allmänna avtalsvillkor för försäljning av el till konsument”. Villkoren har beteckningarna ELNÄT 2025 K respektive ELHANDEL 2025 K.
Så här gjorde vi:
Lagkrav att kunder ska informeras 2 månader innan avtalsvillkorens införande.
- Genomgång av vilka kunder som skulle informeras. Elhandelskunder med rörligt elpris, alla elnätskunder.
- Frida Hassel Borowski har tagit fram all data kring kunderna via databasen.
- Dubbletter raderas, men kunder på samma adress men med olika kundnummer, eller samma mejladress men flera olika kundnummer, får dubbletter.
- Mejlutskick gjordes via LIME newsletter. Excelfiler importerades (dvs vi använde inte kampanjverktyget i LIME. Det beslutet togs pga att det var enklare få fram korrekt data från databasen. Det blev på bekostnad att det inte finns en logg på kunden i LIME att de fått ett mejlutskick om förändrade villkor)
- Efter möte med Strålfors togs beslut om ett nytt verktyg, Wemail som möjliggjorde snabba postala utskick samt utskick till Kivra. Kostnad för systemet ca 5000 kr. Manual för Wemail finns i affärsutvecklings Kundo.
- Beslut togs av Maria Nyström och Johanna Bystedt att trots att det blev billigare att inte göra gemensamt utskick till kunder som är både elhandel och elnätskunder, att vi skulle göra det gemensamt.
- Kontakt med energiföretagen kring hur man ska tänka i ”glappet” mellan att utskicket är gjort och att kunder kan teckna avtal med start innan villkoren. ”Finns inga riktigt tydliga riktlinjer men man säger ok till att man kan byta ut och att kunderna kan få nya villkoren lite innan de börjar gälla, med motiveringen att de är till kundens fördel:
- Om man nu ingår avtal med leveransstart efter 1/1 2026 ska man skicka de nya villkoren.
- Om man nu ingår avtal med leveransstart 1/12 2025 kan man välja mellan att antingen skicka de gamla villkoren (och de får gälla under avtalstiden), eller att skicka de nya villkoren (svårt att se att någon kund skulle misstycka om de tillämpades en månad i förväg) eller skicka båda avtalsvillkoren, där de gamla gäller i december och de nya efter årsskiftet. Det senare skulle ju inte bli någon villkorsändring eftersom man skickat båda avtalsvillkoren redan när avtalet ingås.
- Om man redan ingått avtal med leveransstart efter årsskiftet (eller mycket senare än så) och skickat de gamla allmänna avtalsvillkoren får dessa tillämpas under avtalstiden.
Detta är vår bedömning, men eftersom tolkningen att de nya villkoren inte kan införas på tidsbundna avtal är ny så finns det inte någon praxis att luta sig mot. Jag förstår att det blir knepigt att ligga kvar med gamla avtalsvillkor under lång tid. Man kan såklart ställa sig frågan om någon kund skulle misstycka att man införde de nya villkoren innan leveransstart, men om någon kund skulle invända mot att de införs kan man möjligen få en diskussion om att kunden borde fått rätt att säga upp avtalet (eftersom det är ett av villkoren vid ändringar av avtalsvillkoren – att man ska informera om sin rätt att säga upp avtalet).”
Mvh Louise
Louise Marcelius
- Kundservice informerades den 21 oktober via mejl och guide i Kundo: https://skekraft.kundo.se/guide/nya-allmanna-avtalsvillkor-1-jan2026-elnat-och-elhandel?category=aktuellautskick
