Avisering nya elhandelsvillkor hösten 2025
Syfte och mål
Projektet genomfördes för att uppfylla lagkravet att informera kunder minst två månader innan införandet av nya avtalsvillkor (gäller från 1 januari 2026).
Genomförande och datahantering
Kunder som skulle informeras: alla elnätskunder och elhandelskunder med rörligt elpris.
Frida Hassel Borowski tog fram kunddata via SQL-sökning.
Dubletter rensades delvis, men vissa kunder med flera kundnummer fick fler mejl.
Mejlutskick gjordes via LIME Newsletter med importerade Excelfiler (ingen logg i LIME).
Efter möte med Strålfors valdes Wemail för postala utskick och Kivra (kostnad ca 5 000 kr).
Beslut av Maria Nyström och Johanna Bystedt: göra gemensamt utskick till kunder med både elnät och elhandel trots högre kostnad.
Juridisk bedömning
Dialog med Energiföretagen om ”glappet” mellan utskick och avtalsstart.
Bedömning: Nya villkor gäller för avtal med start efter 1/1 2026.
För avtal med start i december 2025 kan företag välja att skicka gamla, nya eller båda villkoren.
Redan ingångna avtal med gamla villkor får behålla dessa under avtalstiden.
Ingen etablerad praxis finns ännu; bedömningen grundas på tolkning av gällande regler.
Kommunikation
Kundservice informerades 21 oktober via mejl och Kundo-guide.
Utskickstidplan:
27–28/10: Elhandelskunder (114 117 st)
29/10: Elnätskunder
30/10: Kunder med både elnät och elhandel (26 235 st)
28/10: Postala utskick via Wemail (17 stoppades och skickades manuellt).
Analys och bedömning
Tidsplanen hölls, och alla kunder informerades enligt krav.
Samarbetet mellan avdelningar fungerade mycket bra via Teams.
Mindre problem med systemuppstart löstes, men tidspress uppstod i slutfasen.
Lärdomar och förbättringar
Starta tidigare – undvik tidspress.
Dokumentera processen noggrant.
Säkerställ fungerande system i god tid.
Slutrapport
Alla kunder har informerats om de nya avtalsvillkoren.
Utskick gjorda innan 1 november, även om vissa brev kan anlända något senare.
Kostnader delas mellan elhandel och elnät.