2026-06-17 Kvartsprisanpassningar i Mina sidor-rapporter
Elhandel gick över från timpris/timvärden till kvartspris/kvartsvärden i D365/Xellent 2026-02-01.
Elnät har fortsatt att endast hantera timvärden i D365/Xellent, samtidigt som de hanterar kvartsvärden i MDMS.
Detta skapade ett nytt problem i slutkundsrapporterna som visar tim-/kvartsvärden på Mina sidor.
Tidigare konfiguration:
- Endast elnätskund = Mina sidor utgår från elnäts abonnemangsnummer
- Endast elhandelskund = Mina sidor utgår från elhandels abonnemangsnummer
- Både elnäts- och elhandelskund = Mina sidor Mina sidor utgår från elnäts abonnemangsnummer
Problemet är alltså punkt tre, där vi tidigare visat alla rapporter på Mina sidor med elnäts abonnemangsnummer, det vill säga elnäts serie och elnäts värden. Detta trots att kund egentligen är både elnäts- och elhandelskund, men eftersom både elnät och elhandel använt sig av timvärden/timpriser i D365/Xellent så har en eventuell skillnad mellan elnäts och elhandels värden varit försumbar.
Från 2026-02-01 när elhandel gick över till kvartspris/kvartsvärden, men elnät stannade kvar på timvärden, så är det inte längre försvarbart att endast visa elnäts värden för kunder som är både elnäts- och elhandelskunder. Många kunder vill se sina kvartsvärden, vilket inte skulle vara möjligt om vi som tidigare utgick från elnäts värden, eftersom det fortfarande är timmar än idag.
Vägen fram till en lösning har varit lång och krokig, och vi har stundtals sprungit på villospår. Men den slutgiltiga nya implementationen driftsattes idag 2026-06-17.
Ny konfiguration:
- Endast elnätskund = Mina sidor utgår från elnäts abonnemangsnummer
- Endast elhandelskund = Mina sidor utgår från elhandels abonnemangsnummer
- Både elnäts- och elhandelskund = Mina sidor har möjlighet att visa rapporter med antingen elnäts eller elhandels värden, baserat på vilken rapport som kund väljer att öppna. De berörda rapporterna har dubblerats på Mina sidor, men varje dubblettpar av en rapport kopplas till en och samma rapport i bakgrunden.
Berörda rapporter:
- Månadsrapport, visas numera som:
- Månadsrapport kvartsvärden (elhandel)
- Månadsrapport timvärden (elnät)
- Årsrapport, visas numera som:
- Årsrapport kvartsvärden (elhandel)
- Årsrapport timvärden (elnät)
- Export timvärden valt abonnemang, visas numera som:
- Export av kvartsvärden för valt abonnemang (elhandel)
- Export av timvärden för valt abonnemang (elnät)
- Export timvärden alla anläggningar, visas numera som:
- Export av kvart/timvärden alla anläggningar
---
Speciallösning för "Export av kvart/timvärden alla anläggningar":
Denna rapport fungerar inte som de andra tre i den bemärkelsen att den utgår från användarid för att på så vis kunna visa alla anläggningar som användaren har tillgång till att se, medan de andra rapporterna utgår från elnäts/elhandels abonnemangsnummer.
Därav har vi ingen optimal lösning för att kunna dela upp rapporten på elnät respektive elhandel i dagsläget.
Nuvarande beteende:
- Endast elnätskund = elnäts värden (timvärden) visas i rapporten = RÄTT!
- Endast elhandelskund = elhandels värden (kvartsvärden) visas i rapporten = RÄTT!
- Både elnäts- och elhandelskund = elnäts värden (timvärden) visas i rapporten = INTE HELT OPTIMALT...
Observera även att denna rapport endast är synlig för företagskunder.
---
Här nedan följer en serie skärmklipp som demonstrerar vilka rapporter elnätskunder/elhandelskunder/båda ser (tre bilder för privatkunder och tre bilder för företagskunder).





